niedziela, 3 kwietnia 2016

Schowek na okulary peugeot 407

Kolejną rzeczą, której brakowało mi w moim 407 był schowek na okulary. Był, ponieważ postanowiłem wyeliminować ten codzienny dyskomfort odkładnia okularów w różne miejsca i ich przemieszczania po samochodzie, gdy nie były używane. Co ciekawe, taki schowek jako opcja był dostępny tylko w niektórych modelach marki. Zakupiłem schowek pochodzący z demontażu modelu 308. Niestety uchwyty schowka różnią się od tych, które zostały wykorzystane w standardowo montowanej rączce. Problemem był kształt oraz rozstaw uchwytów. Szybko okazało się, że wystarczy przełożyć same uchwyty i zamienić je stronami. Po tym zabiegu wszystko nadaje się do montażu.

Efekt:


Przygotowanie uchwytu:




Montaż:





Rozwiązanie sprawdza się doskonale:)
Uchwyt zakupiłem na jednym z portali aukcyjnych za kwotę ~30 pln.



niedziela, 6 marca 2016

Uchwyt na zakupy w bagażniku Peugeot 407

Uchwyt prawdopodobnie montowany był w wielu modelach z grupy volkswagena, ten konkretny pochodzi z Audi (nr części 6Y5867615). Po numerze części łatwo wyszukać go na allegro. Uchwyt przymocowałem poxipolem, ponieważ wiercenie w karoserii to słaby pomysł.


Montaż:
Rezultat:


W połączeniu z automatycznie otwieranym bagażnikiem sprawdza się idealnie :)




sobota, 5 marca 2016

Wygodne podłącznie rejestratora jazdy Peugeot 407

Do podłączania rejestratora jazdy idealnie nadaje się źródło zasilania fotochromatycznego lusterka wstecznego. Rozwiązuje to problem przeciągania przewodu po słupku bocznym lub jego zwisania bezpośrednio do wtyku zapalniczki gdzie podłączona jest ładowarka. Zasilanie lusterka aktywowane jest w momencie przekręcenia kluczyka w stacyjce i tym samym zapewnia start rejestratora właśnie w tym momencie. Większość rejestratorów zasilana jest prądem o napięciu 5V czyli standardowym napięciem portu USB. W samochodzie natomiast wykorzystywane jest 12V więc nie obejdzie się bez wstawienia zwykłej samochodowej ładowarki USB pomiędzy zasilanie lusterka a rejestratora. 

Montaż:



 Ładowarka pozbawiona obudowy:




Inny montaż:


Generalnie można bardziej subtelnie poprowadzić ten przewód chowając go jeszcze w obudowie czujnika światła ale i tak w takiej formie jest bardzo optymalnie. Nie ogranicza widoczności, nie zajmuje gniazda zapalniczki a rejestrator startuje po uruchomieniu silnika a wyłącza się zaraz po jego zgaszeniu.
Jako rejestrator polecam kamerkę SjCam SJ4000, jest to solidnie wykonany odpowiednik popularnej kamerki sportowej GoPro, który dodatkowo posiada tryb "car mode" - włącza/wyłącza nagrywanie zależnie od zasilania oraz umożliwia nagrywanie w pętli dzieląc film na 10cio minutowe części.

Sterowanie za pomocą gestów Peugeot 407 Arduino gesture control part1

Do kolejnej modyfikacji skłoniła mnie chęć poznania możliwości popularnej platformy programistycznej Arduino oraz premiera nowego BMW serii 7.
Po instalacji tabletu z androidem zamiast nawigacji RT4 zauważyłem, że pewne operacje na ekranie dotykowym nie są dostatecznie wygodne i bezpieczne podczas jazdy. Gdy zobaczyłem prezentacje nowego system Gesture control w BMW upewniłem się że niemieccy inżynierowie myślą podobnie. Aż dziwne, że tego typu rozwiązania nie były stosowane wcześniej w samochodach:


Następnie po krótkim reserchu w internecie przekonałem się, że podobną funkcjonalność mogę osiągnąć u siebie i to niewielkim kosztem. Dodatkowo i tak miałem w planach zakup arduino oraz modułu CAN aby przechwytywać część zdarzeń z przycisków obok kierownicy i przekazywać je wprost do tabletu. Jednak na tą chwile ciekawszy okazał się moduł Grove gesture, który za pomocą podczerwieni pozwala wykrywać 9 różnych rodzajów ruchu.
Na tą chwile przygotowałem aplikacje android, która interpretuje ruchy następująco:

Up     - zwijanie paska notyfikacji i ustawień androida(lub przewijanie aplikacji)
Down     - rozwijanie paska notyfikacji(lub przewijanie aplikacji)
Left     - zmiana piosenki na poprzednią
Right     - zmiana piosenki na następną
Forward     -  pauza (wybór zaznaczonej aplikacji)
Backward    -  play (wywołanie listy uruchomionych aplikacji)
Clockwise   - podgłaszanie(w androidzie, docelowo będzie przekazywane poprzez CAN do RD4 )
Anti-Clockwise - zciszanie(w androidzie, docelowo będzie przekazywane poprzez CAN do RD4 )
Wave           - start aplikacji Google Maps

Arduino zasilane jest ze standardowej ładowarki microUSB i łączy się z tabletem za pośrednictwem Bluetooth. Przedstawiam efekt przed docelowym umieszczeniem czujnika gestów. Planuje go umieścić we wnęce na płytę cd, ponieważ już dawno nie miałem do czynienia z płytą CD a jak coś to i tak mam zmieniarkę :)

Zestaw uruchomieniowy:


Testy:


sobota, 30 stycznia 2016

Wymiana nawigacji RT4 na radio RD4 + tablet Nexus 7

Do modyfikacji systemu nawigacji/multimediów w samochodzie skłonił mnie brak oczekiwanej funkcjonalności dostarczonego przez producenta urządzenia. Fabrycznie w samochodzie miałem zainstalowany system telematyki RT4.

Główne cechy produktu:
- wyświetlanie podstawowych parametrów samochodu,
- system nawigacji oparty na mapach navteq,
- możliwość odtwarzania plików MP3 z CD/USB lub wbudowanego dysku twardego

Telematyka RT4 pomimo stosunkowo dobrze wyglądającego wyświetlacza ma sporo wad, które mocno ograniczają jej funkcjonalność. Jedną z nich jest wbudowany moduł GSM, który umożliwia po włożeniu karty SIM prowadzenie rozmów telefonicznych ale jednocześnie wyklucza podłączenie modułu bluetooth co czyni w zasadzie funkcje telefonu bezużyteczną.

Plan modyfikacji był prosty:
1) Pozbyć się radia RT4 wraz z wyświetlaczem,
2) Zamontować w jego miejsce oryginalne radio RD4 + w seryjnie montowanym w tym modelu daszku nad nawiewami odpowiedni mały(kolorowy) wyświetlacz.
3) Miejsce po dużym ekranie RT4 wypełnić dotykowym ekranem z systemem android. Ze względu na parametry wybór padł na Nexus'a 7 2013 LTE.
4) Zamontować fabryczny zestaw bluetooth współpracujący z radiem RD4

Zalety takiego rozwiązania:
1) Dotykowy ekran
2) Nawigacja Google Maps, Yanosik,  itp
3) Odtwarzanie muzyki z urządzenia + streaming online np. spotify czy youtube.
4) Możliwość odczytu i prezentacji na ekranie dodatkowych parametrów samochodu za pomocą ELM 327 i programu Torque. Podłączenia kamery cofania itp.
5) Wszystkie inne które posiada system android.

Wady: 
1) Dłuższe uzyskiwania fix'a GPS, pomimo podłączenia anteny gps do tabletu uzyskanie sygnału zajmuje tyle co w telefonie, przy fabrycznym systemie gps łapał zawsze natychmiast.

Całość miała się zachowywać jak najbardziej zbliżenie do fabrycznego systemu. Radio RD4 i fabrycznie montowany mały wyświetlacz zapewniały prezentowanie parametrów i konfiguracje samochodu + obsługę fabrycznego modułu bluetooth. Natomiast Nexus 7 był wpięty do systemy przez wejście audio radia oraz ładowany z instalacji samochodu. Z tej samej która obsługuje gniazdo zapalniczki, napięcie pojawia się tam po przekręceniu kluczyka. Napięcie to było idealnym sygnałem do wybudzenia tabletu a jego brak do wygaszenia. Takie rozwiązania sprawiło, że tablet zachowuje się dokładnie jak fabryczna nawigacja. Dostępny w androidzie program Tasker pozwala konfigurować różne akcje po spełnieniu odpowiednich parametrów. Tym parametrem jest otrzymanie zasilania ładowania. Skonfigurowałem to następująco:

Otrzymanie zasilania uruchamia:
- wyświetlacz,
- play w playerze audio,
- wymusza ustalenie pozycji GPS,

Zanik zasilania uruchamia:
-wygaszenie ekranu,
-pauzę w playerze audio 

Całość wygląda następująco:

A działa tak:



Kilka fotek z montażu zestawu:

0) Demontaż RT4:

1) Przygotowania daszku pod mały wyświetlacz:
Szlifierka wykorzystywana też przy naprawie klap klimatyzacji, coś czuje że jeszcze przyda się w tym modelu :D


Ja zamówiłem daszek o referencji 8209g9 za niecałe 300 pln, jest też druga odmiana o połowę tańsza (referencja 8209g8) ale pan w aso nie był mi w stanie powiedzieć czym on się różnią(patrząc na komentarze, daszki niczym się nie różnią więc po co przepłacać:)). Wziąłem tą droższą bo była dedykowana do coupe i byłem pewny że kolor jest odpowiedni. Daszek można bez problemu zamówić w ASO Peugeot/Citroen, czas oczekiwania do ~10 dni,

2) Przygotowanie wiązki pod modułu bluetooth i wyświetlacza:


3) Umieszczenie Nexusa'a w fabrycznej ramce






4) Wstawienie radia RD4:


5) Całość:



Na prośbę w komentarzu mogę wrzucić screeny z konfiguracji w DiagBoxie

Podsumowanie
Po montażu całego zestawu miałem dwa następujące problemy:
1) Bardzo wolne ładowanie urządzenia - w zasadzie tablet nie ładował się, tylko na bieżąco wykorzystywał dostarczaną energie.
2) Bardzo słabe działanie modułu GPS w Nexusie. Jak się okazało Nexus 7 2013 LTE ma znane i szeroko opisywane problemy z modułem GPS. Pomimo instalowania różnych wersji oprogramowania nie udało się ich wyeliminować. GPS albo działał bardzo słabo albo w ogóle nie ustalał pozycji.
Obydwie niedogodności udało się usunąć:
1) Wystarczyło przygotować odpowiedni kabel USB łącząc ze sobą piny do transmisji danych - taki kabelek może służyć tylko do ładowania. Dzięki połączeniu pinów tablet wykrywa zasilacz jako zasilacz sieciowy i pozwala na większą konsumpcje energii.


2) Do GPS użyłem zewnętrznego odbiornika Navibe gb-732. Odbiornik łączy się z tabletem za pośrednictwem bluetooth i wykorzystuje aplikacje Bluetooth GPS dostępna w Google Play. Aplikacja automatycznie łączy się z modułem i wykorzystuje jego sygnał jako nadrzędny w całym systemie. Sprawuje się to nadzwyczaj dobrze, navibe łapie fixa bardzo szybko a dokładność pozycjonowania wynosi  nawet ~3m. Moduł zasilany jest podobnie jak tablet, po włączeniu zapłonu otrzymuje zasilanie i zaczyna działać, dodatkowo po wykonaniu przejściówki podłączyłem do niego fabryczną antenę GPS, z której wcześniej korzystało RT4.


Ustawienia Taskera:
https://github.com/michaldz/p407coupe/blob/master/Tasker/backup.xml

Źródła:
http://www.peugeot-design.com/
https://timur.mobi/timurs-kernel-n7-2013/
http://www.pcworld.pl/artykuly/399197/Tablet.Nexus.7.jako.komputer.samochodowy.html
http://www.c3pluriel-fans.fr/rev38/TUTO/Adaptation-NOMADEV2-Pluriel-CAN.pdf




czwartek, 28 stycznia 2016

Automatycznie otwierana klapa bagażnika Peugeot 407


Modyfikacja polega na przystosowaniu mechanizmu podtrzymywania klapy bagażnika do jej samoczynnego unoszenia. Klapa odskakuje i unosi się obrazu po naciśnięciu przycisku. Mechanizm jest prosty. Należy na siłownik klapy nałożyć odpowiednią sprężynę, która w początkowej fazie pracy siłownika wzmocni jego działanie i wypchnie klapę. Słowo odpowiednia jest tutaj kluczowe bo spędziłem trochę czasu przeglądając internet/fora/katalogi aby znaleźć odpowiednią.

Do tej modyfikacji idealnie nadaje się sprężyna o wymiarach (posłużę się katalogiem firmy Impex-Ready):




Generalnie ciężko znaleźć sklep ze sprężynami dlatego najwygodniej zamówić u nich :).

Instalacja sprężyny:

Są dwa typy siłowników, sprężyna o podanych wymiarach sprawdzi się tylko z tymi które mają minimum 130 mm suwu.



A tak działa:




Zestaw sprężyn do modyfikacji na ebay'u kosztuje 30USD, natomiast w tej firmie wychodzi ~35 PLN z przesyłką.


Linki:
http://peugeotklub.pl/archive/index.php/t-48395.html
http://www.impex-ready.idsl.pl/
http://www.ebay.pl/itm/Peugeot-407-coupe-and-sedan-automatic-opening-rear-trunk-springs-/281850008442


środa, 16 grudnia 2015

Uzupełnienie dodatku filtra cząstek stałych w peugeot 407 fap eolys

Wyświetlanie komunikatu "Particle filter additive level too low" nastąpiło u mnie przy przebiegu ~185kkm. Od czasu wyświetlania komunikatu do uzupełnienia dodatku tankowałem co najmniej 5 razy do pełna i z pewnością w momencie dolewki jeszcze trochę płynu znajdowało się w zbiorniku. Także dolewkę można odłożyć nieco w czasie ponieważ nie będzie żadnych negatywnych tego skutków, no może poza piskiem i komunikatem po odpaleniu silnika.



Orientacyjne koszty dolewki w aso:
- 1 litr płynu ~300pln
- 3 litry płynu ~500pln
+ 100pln za wymianę

Z tego co się orientuje do diesli HDI (tych po roku 2004) z grupy PSA stosowany jest dodatek o nazwie Eolys 176 nazywany obecnie Infineum F7995. Płyn ten można dostać na popularnym serwisie aukcyjnym w cenie około 100pln/litr. Dysponując interfejsem diagnostycznym w tym wypadku w połączeniu z DiagBoxem dolewka płynu oraz zmiana jego ilości w komputerze nie stanowiła żadnego problemu.

Zbiornik płynu znajduje się w okolicy tylnego lewego nadkola(dostęp jest od spodu samochodu). Nie trzeba demontować żadnych osłon przed przystąpieniem do dolewki.

1) Należy wypiąć wąż wpięty do zbiornika


2) Wpiąć dowolny wąż o średnicy wewnętrznej około 10mm.

3) Dolać dodatek


 4) Zmontować wszystko w odwrotnej kolejności
 5) Zatwierdzić dodanie odpowiedniej ilości płynu za pomocą DiagBoxa lub Peugeot Planet.

Niestety pomimo tego że zbiornik posiada czujnik poziomu płynu który najprawdopodobniej wywołuje komunikat o niskim poziomi dodatku, samo jego dolanie nie spowoduje zniknięcia komunikatu. Konieczne są zmiany za pomocą interfejsu.

Z informacji przeczytanych w internecie oraz własnych doświadczeń wynika że płynu w zależności od trybu jazdy zużywane jest około 1 litr / 45 kkm. Płyn można uzupełniać o dowolna ilość. Na prośbę w komentarzu mogę wrzucić screeny z konfiguracji w DiagBoxie