sobota, 30 stycznia 2016

Wymiana nawigacji RT4 na radio RD4 + tablet Nexus 7

Do modyfikacji systemu nawigacji/multimediów w samochodzie skłonił mnie brak oczekiwanej funkcjonalności dostarczonego przez producenta urządzenia. Fabrycznie w samochodzie miałem zainstalowany system telematyki RT4.

Główne cechy produktu:
- wyświetlanie podstawowych parametrów samochodu,
- system nawigacji oparty na mapach navteq,
- możliwość odtwarzania plików MP3 z CD/USB lub wbudowanego dysku twardego

Telematyka RT4 pomimo stosunkowo dobrze wyglądającego wyświetlacza ma sporo wad, które mocno ograniczają jej funkcjonalność. Jedną z nich jest wbudowany moduł GSM, który umożliwia po włożeniu karty SIM prowadzenie rozmów telefonicznych ale jednocześnie wyklucza podłączenie modułu bluetooth co czyni w zasadzie funkcje telefonu bezużyteczną.

Plan modyfikacji był prosty:
1) Pozbyć się radia RT4 wraz z wyświetlaczem,
2) Zamontować w jego miejsce oryginalne radio RD4 + w seryjnie montowanym w tym modelu daszku nad nawiewami odpowiedni mały(kolorowy) wyświetlacz.
3) Miejsce po dużym ekranie RT4 wypełnić dotykowym ekranem z systemem android. Ze względu na parametry wybór padł na Nexus'a 7 2013 LTE.
4) Zamontować fabryczny zestaw bluetooth współpracujący z radiem RD4

Zalety takiego rozwiązania:
1) Dotykowy ekran
2) Nawigacja Google Maps, Yanosik,  itp
3) Odtwarzanie muzyki z urządzenia + streaming online np. spotify czy youtube.
4) Możliwość odczytu i prezentacji na ekranie dodatkowych parametrów samochodu za pomocą ELM 327 i programu Torque. Podłączenia kamery cofania itp.
5) Wszystkie inne które posiada system android.

Wady: 
1) Dłuższe uzyskiwania fix'a GPS, pomimo podłączenia anteny gps do tabletu uzyskanie sygnału zajmuje tyle co w telefonie, przy fabrycznym systemie gps łapał zawsze natychmiast.

Całość miała się zachowywać jak najbardziej zbliżenie do fabrycznego systemu. Radio RD4 i fabrycznie montowany mały wyświetlacz zapewniały prezentowanie parametrów i konfiguracje samochodu + obsługę fabrycznego modułu bluetooth. Natomiast Nexus 7 był wpięty do systemy przez wejście audio radia oraz ładowany z instalacji samochodu. Z tej samej która obsługuje gniazdo zapalniczki, napięcie pojawia się tam po przekręceniu kluczyka. Napięcie to było idealnym sygnałem do wybudzenia tabletu a jego brak do wygaszenia. Takie rozwiązania sprawiło, że tablet zachowuje się dokładnie jak fabryczna nawigacja. Dostępny w androidzie program Tasker pozwala konfigurować różne akcje po spełnieniu odpowiednich parametrów. Tym parametrem jest otrzymanie zasilania ładowania. Skonfigurowałem to następująco:

Otrzymanie zasilania uruchamia:
- wyświetlacz,
- play w playerze audio,
- wymusza ustalenie pozycji GPS,

Zanik zasilania uruchamia:
-wygaszenie ekranu,
-pauzę w playerze audio 

Całość wygląda następująco:

A działa tak:



Kilka fotek z montażu zestawu:

0) Demontaż RT4:

1) Przygotowania daszku pod mały wyświetlacz:
Szlifierka wykorzystywana też przy naprawie klap klimatyzacji, coś czuje że jeszcze przyda się w tym modelu :D


Ja zamówiłem daszek o referencji 8209g9 za niecałe 300 pln, jest też druga odmiana o połowę tańsza (referencja 8209g8) ale pan w aso nie był mi w stanie powiedzieć czym on się różnią(patrząc na komentarze, daszki niczym się nie różnią więc po co przepłacać:)). Wziąłem tą droższą bo była dedykowana do coupe i byłem pewny że kolor jest odpowiedni. Daszek można bez problemu zamówić w ASO Peugeot/Citroen, czas oczekiwania do ~10 dni,

2) Przygotowanie wiązki pod modułu bluetooth i wyświetlacza:


3) Umieszczenie Nexusa'a w fabrycznej ramce






4) Wstawienie radia RD4:


5) Całość:



Na prośbę w komentarzu mogę wrzucić screeny z konfiguracji w DiagBoxie

Podsumowanie
Po montażu całego zestawu miałem dwa następujące problemy:
1) Bardzo wolne ładowanie urządzenia - w zasadzie tablet nie ładował się, tylko na bieżąco wykorzystywał dostarczaną energie.
2) Bardzo słabe działanie modułu GPS w Nexusie. Jak się okazało Nexus 7 2013 LTE ma znane i szeroko opisywane problemy z modułem GPS. Pomimo instalowania różnych wersji oprogramowania nie udało się ich wyeliminować. GPS albo działał bardzo słabo albo w ogóle nie ustalał pozycji.
Obydwie niedogodności udało się usunąć:
1) Wystarczyło przygotować odpowiedni kabel USB łącząc ze sobą piny do transmisji danych - taki kabelek może służyć tylko do ładowania. Dzięki połączeniu pinów tablet wykrywa zasilacz jako zasilacz sieciowy i pozwala na większą konsumpcje energii.


2) Do GPS użyłem zewnętrznego odbiornika Navibe gb-732. Odbiornik łączy się z tabletem za pośrednictwem bluetooth i wykorzystuje aplikacje Bluetooth GPS dostępna w Google Play. Aplikacja automatycznie łączy się z modułem i wykorzystuje jego sygnał jako nadrzędny w całym systemie. Sprawuje się to nadzwyczaj dobrze, navibe łapie fixa bardzo szybko a dokładność pozycjonowania wynosi  nawet ~3m. Moduł zasilany jest podobnie jak tablet, po włączeniu zapłonu otrzymuje zasilanie i zaczyna działać, dodatkowo po wykonaniu przejściówki podłączyłem do niego fabryczną antenę GPS, z której wcześniej korzystało RT4.


Ustawienia Taskera:
https://github.com/michaldz/p407coupe/blob/master/Tasker/backup.xml

Źródła:
http://www.peugeot-design.com/
https://timur.mobi/timurs-kernel-n7-2013/
http://www.pcworld.pl/artykuly/399197/Tablet.Nexus.7.jako.komputer.samochodowy.html
http://www.c3pluriel-fans.fr/rev38/TUTO/Adaptation-NOMADEV2-Pluriel-CAN.pdf




33 komentarze:

  1. proszę o kontakt 536159170

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawy blog, sporo się można dowiedzieć muszę przyznać. Dobre radio w samochodzie się przydaje. Ja do swojego chciałbym jeszcze w dobrej jakości głośniki zainwestować, samo radio już mam. Jakie byście doradzili z tej oferty https://www.oleole.pl/glosniki-samochodowe.bhtml ? Są różne, może subwoofer byłby dobrym pomysłem?

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam. Super blog. A gdzie zamawiałeś daszek ,bo potrzebuję do swojego 3008 . A tak a pro po daszek o nr 8209g8 to jest auta z kierownicą po prawej stronie. Napisz na skwarek1112@op.pl lub sms 501981022 Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zamawiałem w ASO(chyba każde jest w stanie to sprowadzić), tak w Japonii mieli inna nawigacje i tam były wersje z takim daszkiem

      Usuń
  4. Witam kolego.
    Mam u siebie RT3 i chciał bym się tego pozbyć.
    Powiedz mi czy miałeś jakieś problemy z przejściem na RD4?
    Czy zmieniałeś rodzaj radia w diagboxie?
    Mam taki pomysł:
    Pozbyć się RT3, zakupić takie urządzenie https://allegro.pl/oferta/sterowanie-z-kierownicy-peugeot-207-307-308-407-7676340418?utm_medium=app_share&utm_source=facebook
    i do tego wyswietlacz od RD4 i dobre markowe radio.
    Powiedz co myslisz, może jakieś rady?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej poszło bez problemu ale trzeba planetem/diagboxem dodać to radio po podłączeniu.

      Usuń
  5. A powiedz skąd miałeś mały kolorowy wyświetlacz?

    OdpowiedzUsuń
  6. Kupiłem na allegro, mało ich było ale może teraz też się uda trafić.

    OdpowiedzUsuń
  7. Drogo? Jakoś trafić nie moge.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciężko było ale montowali je też w 607, można zobaczyć na olx. Ja płaciłem 400pln i wtedy chyba było 2-3 sztuki na całym allegro

      Usuń
  8. Już się dowiadywałem w ASO w Łodzi cena 350,01 zł za ten daszek natomiast na wolnym rynku nie osiągalny.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ale i tak wielkie dzięki za podanie w blogu nr ref. tego daszka

    OdpowiedzUsuń
  10. Michał mam jeszcze pytanie bo bardziej kumaty jesteś ode mnie�� mam 407 z 2007r radio standardowe RD4 z mp3,i mam pytanie jak bym dokupił zwykły (orginalny)wyświetlacz z 407 (chodzi mi o duży) to będzie działał? Pokazywał klimę stacje radiowe itp? Na navi mi nie zależy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak niestety nie zadziała, musiałbyś kupić komplet RT4. Duży wyświetlacz jest podłączony bezpośrednio do radia a mały do sieci CAN.

      Usuń
  11. No dobra a takie radio 2 din wiesz z androidem dam radę podpiąć ?

    OdpowiedzUsuń
  12. Może inaczej,najbardziej zależy mi na muzyce z bluetooth (odpalanie z telefonu) czytałem że jest moduł siemens,ale nic nie ma konkretnie czy działa takie dołożenie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Dowiadywałem się w ASO u siebie w Białymstoku ten daszek 8209g8 181pln na zamówienie 2 dni;)

    OdpowiedzUsuń
  14. A możesz podać tel i adres do tego ASO bo 181zł to nie 350 zł w Łodzi, a ja też muszę go zamówić. I jeszcze w ASO w łodzi powiedzieli że ten g8 jest do kierownicy po prawej stronie ,natomiast na ruskich forach internetowych po tłumaczeniu że ten g8 jest taki sam jak g9 tylko ma mały prostokątny otwór z tyłu daszka. Czekam na info . pilne bo właśnie miałem go zamawiać.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie ma problemu
    Generała Stanisława Maczka 51, 15-691 Białystok
    ASW Wojciula Sp.z o.o. Autoryzowany Dealer Peugeot w Białymstoku
    85 679 33 33

    OdpowiedzUsuń
  16. salon.wojciula@peugeot.pl email

    OdpowiedzUsuń
  17. So what's the little screens bezel called I can't find one anywhere

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Check this
      https://www.ebay.pl/itm/PEUGEOT-407-DISPLAY-LCD-CID-9660954280-00-/322886909498

      Usuń
  18. Moduł bluetooth pasuje z 308???? Siemens czy Continental??

    OdpowiedzUsuń
  19. Siema narysował byś mi w jaki sposób polutować ten kabel aux?

    OdpowiedzUsuń
  20. Cześć! Jak rozumiem, masz tablet wpakowany w samochód. Nie obawiasz się że bateria litowo-jonowa z tabletu może się zapalić? Wiem, że mała szansa, ale z drugiej strony mówi się, żeby elektroniki w aucie nie zostawiać.

    OdpowiedzUsuń
  21. świetny post ! Montując ten zestaw napotkałem pewnie problem , jak wybudzałeś tableta napięciem na wejściu ? Nie używając przycisku do włączenia ani w żaden inny sposób nie dając mu informacji ? Tak samo gdy odetniemy napięcie w jaki sposób wygasza się , pamiętając poprzednią sesję ? Dziękuję za pomoc

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. podpinam sie pod temat

      Usuń
    2. W skrócie, tablet jest na stałe podłączony do ładowarki, która jest wpięta w instalację gniazda zapalniczki a tam napięcie pojawia się przy przekręceniu kluczyka. Wszystko jest opisane na początku postu :)

      Usuń